Cod Rutier 2025: Amendă pentru șoferii care circulă prea încet?
Într-o țară unde viteza excesivă este adesea cauza principală a accidentelor, iată că autoritățile au decis să își îndrepte atenția și asupra celor care circulă prea încet. Da, ați citit bine! Dacă încetineala voastră „încurcă” circulația, riscați să vă treziți cu o amendă. Dar cât de justificată este această măsură? Și mai ales, cine stabilește ce înseamnă „prea încet”?
Viteza minimă: Realitate sau ficțiune?
Pe drumurile de mare viteză, precum autostrăzile sau drumurile expres, legea interzice accesul vehiculelor care nu pot depăși 50 km/h. Dar atenție, asta nu înseamnă că 50 km/h este viteza minimă de deplasare! Este doar o restricție pentru vehiculele lente, precum tractoarele sau mopedele. În realitate, șoferii pot circula chiar și cu 20 km/h, atâta timp cât nu depășesc limita maximă impusă. Oare acest paradox legislativ nu creează mai mult haos decât ordine?
Sancțiuni pentru „lenea” la volan
Deși nu există o limită minimă de viteză clar stabilită, legislația prevede sancțiuni pentru cei care conduc „în mod nejustificat” cu o viteză cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie. Problema? Nu există drumuri în România unde să fie impusă o astfel de limită minimă! Practic, șoferii sunt lăsați să decidă ce înseamnă o viteză „sigură”, dar riscă să fie amendați dacă această decizie nu este pe placul autorităților.
Confuzia legislativă: Un pericol în sine
Într-un sistem rutier deja sufocat de ambiguități și contradicții, această măsură pare mai degrabă o încercare de a complica inutil viața șoferilor. Cum poate un conducător auto să respecte o lege care nu oferă criterii clare? Și mai ales, cine va decide dacă viteza este „nejustificat” de mică? Polițistul de serviciu? Administratorul drumului? Sau poate norocul?
Impactul asupra traficului
În loc să fluidizeze traficul, această măsură riscă să creeze mai multe probleme decât soluții. Șoferii vor fi mai preocupați să nu „încurce” circulația decât să conducă în siguranță. În plus, lipsa unei reglementări clare poate duce la abuzuri din partea autorităților, care vor avea libertatea de a interpreta legea după bunul plac.
Concluzie: O lege care ridică mai multe întrebări decât răspunsuri
Într-o țară unde infrastructura rutieră lasă mult de dorit, iar accidentele sunt la ordinea zilei, atenția autorităților ar trebui să se concentreze pe problemele reale ale traficului. În loc să penalizeze șoferii pentru „lenea” la volan, poate ar fi mai util să investim în drumuri mai sigure și în educația rutieră. Dar cine are timp pentru astfel de detalii, când e mult mai ușor să dai amenzi?