Cod Rutier 2025: Noile radare ale Poliției, active din ianuarie

Cod Rutier 2025: Noile radare ale Poliției Rutiere

Poliția Română a lansat în 2025 un nou sistem de monitorizare a traficului rutier, denumit e-SIGUR, menit să supravegheze și să sancționeze șoferii care depășesc limitele de viteză. Primele dispozitive fixe de detecție a vitezei au fost deja instalate pe autostrăzile A1, A2 și pe Drumul Național DN2 din județul Vrancea. Aceste radare moderne nu doar că înregistrează viteza, dar și trimit amenzile direct la domiciliul șoferilor, eliminând necesitatea opririi în trafic.

Un sistem „sigur” sau o altă formă de supraveghere excesivă?

Camerele radar fixe și mobile, cunoscute sub numele de „pistoale radar”, sunt amplasate strategic pentru a înregistra activitatea din trafic. Înregistrările sunt analizate de polițiști, iar abaterile sunt sancționate conform legii. Proprietarii vehiculelor sunt obligați să furnizeze datele de identificare ale șoferilor care au încălcat regulile, sub amenințarea unor sancțiuni suplimentare. Sistemul e-SIGUR promite extinderea la nivel național, odată cu achiziționarea de noi dispozitive.

Funcționarea sistemului e-SIGUR: Tehnologie sau birocrație?

Procesul este aparent simplu: radarul înregistrează abaterea, iar imaginile sunt analizate pentru identificarea proprietarului vehiculului. Acesta primește o notificare prin poștă pentru a declara identitatea șoferului. Ulterior, sancțiunea este transmisă direct persoanei responsabile. În cazurile grave, cum ar fi reținerea permisului, șoferul trebuie să predea documentul la secția de poliție indicată. Totul pare eficient, dar rămâne întrebarea: cât de bine va funcționa acest sistem în practică?

Extinderea sistemului: O soluție sau o capcană?

Deși e-SIGUR este activ doar pe câteva drumuri principale, planurile de extindere la nivel național ridică semne de întrebare. Este acest sistem o măsură reală pentru siguranța rutieră sau doar o altă metodă de a umple bugetele locale prin amenzi? Șoferii sunt deja sceptici, având în vedere istoricul de implementare al tehnologiilor similare în România.

Impactul asupra șoferilor și traficului

Deși scopul declarat al sistemului este reducerea accidentelor și creșterea siguranței pe drumuri, mulți șoferi se tem de abuzuri și erori administrative. În plus, birocrația implicată în procesul de identificare și sancționare ar putea duce la întârzieri și confuzii. Rămâne de văzut dacă e-SIGUR va aduce cu adevărat beneficii sau va deveni doar o altă povară pentru participanții la trafic.

Sursa: www.realitatea.net/stiri/actual/cod-rutier-2025-cum-arata-noile-radare-ale-politiei-active-de-la-inceputul-anului_677be49112f47f6cc8236763