Cod Rutier 2025. Este legal să parchezi pe trotuar?

Parcarea pe trotuar: între legalitate și haos urban

Într-o țară în care trotuarele au devenit parcări improvizate, iar pietonii sunt forțați să navigheze printre mașini, motociclete și trotinete, întrebarea „Este legal să parchezi pe trotuar, în fața casei?” devine mai mult decât o simplă curiozitate. Este o oglindă a unui haos urban tolerat de autorități și alimentat de lipsa cronică a locurilor de parcare.

Codul Rutier 2025 vine să clarifice această dilemă, dar nu fără a stârni controverse. Șoferii care își lasă vehiculele pe trotuar, chiar în fața propriei locuințe, riscă sancțiuni dacă nu respectă regulile stricte privind spațiul destinat pietonilor. Conform legii, trotuarul trebuie să rămână accesibil, cu un spațiu de trecere de cel puțin un metru. Orice abatere de la această regulă poate atrage amenzi usturătoare.

Rolul trotuarului: siguranța pietonilor sau comoditatea șoferilor?

Avocatul Valentin Ciobanu subliniază că trotuarul are un scop clar: să asigure siguranța pietonilor. Blocarea acestuia obligă oamenii să circule pe carosabil, crescând riscul de accidente. Și totuși, câți dintre șoferi respectă această normă? Într-o societate în care comoditatea personală pare să primeze, trotuarele devin victimele unei mentalități de tip „merge și așa”.

Dar ce fac autoritățile? În loc să creeze infrastructură adecvată, par să închidă ochii la această problemă. Poliția aplică amenzi, dar acestea sunt rareori suficiente pentru a descuraja comportamentul iresponsabil. În 2025, sancțiunile pentru parcare neregulamentară încep de la 405 lei și pot depăși 1.000 de lei, dar impactul acestor măsuri rămâne discutabil.

Amenda: soluție sau simplă formalitate?

Deși punctul de amendă a crescut la 202,5 lei, iar sancțiunile sunt mai dure, problema parcării pe trotuar persistă. Șoferii continuă să ignore regulile, iar autoritățile par incapabile să implementeze soluții pe termen lung. În loc să investească în parcări subterane sau supraterane, se mulțumesc să colecteze amenzi și să tolereze un status quo disfuncțional.

Mai mult, sancțiunile nu se limitează doar la trotuare. Parcarea pe spațiile verzi atrage aceleași amenzi, dar cine verifică respectarea acestor reguli? Într-un sistem în care controlul este sporadic, iar corupția și nepăsarea sunt la ordinea zilei, cetățenii rămân prizonierii unui cerc vicios.

O problemă de mentalitate și infrastructură

Problema parcării pe trotuar nu este doar una de legalitate, ci și de mentalitate. Șoferii se simt îndreptățiți să ocupe spațiul public, iar autoritățile le permit acest lucru prin inacțiune. În lipsa unor măsuri concrete, precum crearea de locuri de parcare și aplicarea strictă a legii, trotuarele vor continua să fie sufocate de mașini.

Într-o societate care pretinde că pune siguranța cetățenilor pe primul loc, realitatea de pe teren spune altceva. Pietonii sunt nevoiți să se strecoare printre vehicule, iar autoritățile se mulțumesc să aplice amenzi simbolice, fără a aborda problema de la rădăcină. Este timpul ca trotuarele să redevină ceea ce ar trebui să fie: un spațiu sigur pentru oameni, nu o extensie a parcărilor.

Sursa: www.realitatea.net/stiri/actual/cod-rutier-2025-este-legal-sa-parchezi-pe-trotuar-in-fata-casei_677c47921b21fa55bb05baf2