Ultima zi de controale la granițe terestre. Din 1 ianuarie, România în Schengen.

România în Schengen: o schimbare istorică sau doar o altă iluzie europeană?

Începând cu 1 ianuarie 2025, România pășește, în sfârșit, în Spațiul Schengen, un moment care ar trebui să fie triumfal, dar care, în stilul caracteristic, vine cu o serie de contradicții și întrebări. Eliminarea controalelor sistematice la granițele terestre cu Ungaria și Bulgaria este prezentată ca o victorie, însă realitatea din teren ar putea să fie mai puțin strălucitoare decât promisiunile oficiale.

În timp ce autoritățile se laudă cu această „integrare deplină”, călătorii vor fi în continuare verificați aleatoriu pe o rază de 30 de kilometri de la frontieră. Așadar, libertatea de mișcare rămâne, în esență, condiționată. Ce ironie, nu? Să intri în Schengen, dar să rămâi sub lupa controalelor, pentru că, aparent, încrederea deplină este un lux pe care România încă nu și-l permite.

Granițele terestre: între deschidere și suspiciune

Eliminarea controalelor sistematice la punctele de frontieră precum Nădlac, Borș, Giurgiu sau Vama Veche ar trebui să simplifice viața cetățenilor. Dar, surpriză! Bulgaria, partenerul nostru de drum european, introduce controale temporare pentru o perioadă de șase luni. Se pare că vecinii noștri nu sunt la fel de entuziasmați de această schimbare istorică. În loc de o colaborare fluidă, avem parte de o demonstrație de neîncredere mascată sub pretextul „măsurilor de securitate”.

Și să nu uităm de porturile de la Marea Neagră și Dunărea maritimă, precum Brăila și Cernavodă, care intră și ele în această nouă paradigmă. Dar cine garantează că aceste puncte strategice nu vor deveni noi focare de controverse și abuzuri? Istoria ne-a arătat că, în România, orice schimbare majoră vine cu un preț ascuns.

Mobilitate sau haos organizat?

Integrarea în Schengen promite beneficii semnificative: timpi de așteptare reduși, proceduri simplificate și o mobilitate sporită pentru cetățeni și mărfuri. Dar, în spatele acestor promisiuni, se ascunde o realitate mai puțin ideală. Controalele aleatorii vor continua, iar România devine graniță externă a Spațiului Schengen, cu responsabilități sporite în gestionarea fluxurilor migratorii. Sună bine pe hârtie, dar cine va plăti prețul pentru aceste noi sarcini? Cetățenii, desigur, prin taxe mai mari și politici mai stricte.

În plus, securitatea națională rămâne o problemă sensibilă. Eliminarea controalelor sistematice ar putea deschide ușa pentru activități ilegale, iar polițiștii de frontieră vor avea o misiune dificilă: să mențină un echilibru între libertatea de mișcare și prevenirea infracțiunilor. O sarcină titanică, având în vedere resursele limitate și corupția endemică din sistem.

Un pas înainte sau un salt în gol?

Intrarea României în Spațiul Schengen este prezentată ca o recunoaștere a eforturilor depuse de autoritățile române pentru alinierea la standardele europene. Dar cât de reale sunt aceste eforturi? Și, mai important, cât de sustenabilă este această integrare? În timp ce politicienii își arogă meritele, cetățenii rămân sceptici, confruntându-se cu provocări zilnice legate de infrastructură, corupție și incompetență administrativă.

Provocările nu se opresc aici. Gestionarea noilor responsabilități la granițele externe și menținerea unui echilibru între libertatea de mișcare și securitatea națională vor necesita o monitorizare constantă și o adaptare continuă. Dar cine va asigura această monitorizare? Aceleași instituții care au demonstrat, de nenumărate ori, că sunt mai preocupate de interesele proprii decât de binele public?

România în Schengen ar trebui să fie un motiv de mândrie, dar, în realitate, este o oglindă care reflectă toate contradicțiile și vulnerabilitățile noastre. Un pas înainte, poate, dar cu siguranță nu fără riscuri și întrebări care rămân fără răspuns.

Sursa: accentulzilei.ro/politica/ultima-zi-de-controale-la-granitele-terestre-din-1-ianuarie-romania-intra-in-schengen/