Cod Rutier 2025: Modificări majore și noutăți.

Modificări majore în Codul Rutier 2025: între amenzi usturătoare și promisiuni digitale

Într-un spectacol legislativ demn de o piesă de teatru absurd, Codul Rutier 2025 vine cu schimbări care, aparent, ar trebui să ne facă viața mai ușoară. Dar să nu ne lăsăm păcăliți de aparențe. Creșterea punctului de amendă, de exemplu, este o lovitură directă în buzunarul șoferilor, mai ales pentru cei care își permit luxul de a parca „creativ” pe trotuare sau în intersecții. Da, pentru că, în România, parcarea neregulamentară este mai degrabă o normă decât o excepție.

Legea prevede acum că parcarea pe trotuar este permisă doar dacă lași un metru pentru pietoni. Un metru! O măsură care, în teorie, sună bine, dar în practică, cine verifică? Și mai ales, cine respectă? Într-o țară în care trotuarele sunt deja invadate de mașini, această prevedere pare mai degrabă o glumă proastă. Dar nu vă faceți griji, amenzile sunt aici să „rezolve” problema. De la 400 de lei în sus, cu posibilitatea ridicării mașinii, pentru cei care îndrăznesc să ignore acest „metru magic”.

Parcarea pe trotuar: o artă națională sancționată cu puncte de amendă

În 2025, punctul de amendă ar putea ajunge la 202,5 lei, adică 5% din salariul minim brut. O creștere care, desigur, va „descuraja” șoferii să mai parcheze pe trotuare. Sau poate nu. Pentru că, să fim serioși, problema nu este lipsa legilor, ci aplicarea lor. Și aici intervine eterna dilemă: cine veghează asupra celor care ar trebui să vegheze?

Dar stați, nu e totul pierdut! Într-un gest de generozitate digitală, autoritățile promit să trimită SMS-uri pentru a ne aminti când expiră permisul de conducere. O măsură care, evident, va revoluționa traficul și va rezolva toate problemele infrastructurii rutiere. Sau cel puțin așa ne spun ei.

Examenul auto: mai flexibil, dar la ce cost?

O altă „inovație” este posibilitatea de a susține proba teoretică în orice oraș, nu doar în cel de domiciliu. O măsură care, aparent, vine în sprijinul viitorilor șoferi. Dar să nu uităm că, în spatele acestor schimbări, se ascunde o infrastructură birocratică greoaie și, de multe ori, coruptă. Cât de eficient va fi acest sistem rămâne de văzut.

Realitatea amară a drumurilor publice

În timp ce autoritățile se laudă cu aceste modificări, realitatea de pe teren rămâne neschimbată. Drumurile sunt pline de gropi, semnalizarea rutieră este adesea inexistentă, iar locurile de parcare sunt un lux inaccesibil pentru mulți. În acest context, noile amenzi și reguli par mai degrabă o tentativă de a stoarce bani de la cetățeni decât o soluție reală la problemele traficului.

În concluzie, Codul Rutier 2025 este un amestec de promisiuni digitale și sancțiuni financiare, într-un peisaj rutier care continuă să fie dominat de haos și nepăsare. Rămâne de văzut dacă aceste schimbări vor aduce vreo îmbunătățire sau dacă vor rămâne doar o altă pagină din lunga istorie a ineficienței administrative din România.

Sursa: www.realitatea.net/stiri/actual/cod-rutier-2025-modificari-majore-care-sunt-noutatile-acestui-an_6774ffa3e6f5704fe4749844