Noua materie introdusă în programa pentru liceu

Geografia României: o revenire tardivă, dar necesară

După ani de absență, Geografia României își face, în sfârșit, loc în programa școlară pentru liceu. Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat triumfător această decizie, ca și cum ar fi descoperit o comoară ascunsă sub praf. Dar să nu ne grăbim să aplaudăm. De ce a fost nevoie de atâta timp pentru a recunoaște importanța acestei discipline? Și mai ales, ce a făcut sistemul educațional până acum pentru a promova cultura națională?

Istoria și gramatica: reintroduse ca „noutăți”

Într-un gest aproape comic, ministrul a anunțat că și Istoria României, alături de gramatică, vor deveni materii distincte. Să fie acesta un moment de iluminare sau doar o încercare disperată de a masca eșecurile anterioare? Este greu de crezut că un sistem care a ignorat aceste discipline esențiale timp de ani de zile poate acum să le transforme în piloni ai educației. Cine răspunde pentru generațiile pierdute, pentru elevii care au fost privați de aceste cunoștințe fundamentale?

Geologie și manuale „atractive”: promisiuni sau realitate?

Ministrul a mai menționat că vor fi incluse unități de învățare despre geologie și că manualele vor fi revizuite pentru a deveni mai „atractive”. Dar cine garantează că aceste promisiuni nu vor rămâne doar pe hârtie? Sistemul educațional românesc este deja sufocat de manuale pline de greșeli, de conținut irelevant și de lipsa unei viziuni coerente. Ce garanții avem că noile manuale nu vor fi doar o altă afacere profitabilă pentru edituri?

Specialiștii, consultați sau ignorați?

Se vorbește despre implicarea specialiștilor în revizuirea programelor și manualelor. Dar cât de reală este această implicare? Într-un sistem în care deciziile sunt luate de funcționari departe de realitățile din sălile de clasă, este greu de crezut că vocea specialiștilor va fi cu adevărat ascultată. Sau poate că aceștia vor fi consultați doar pentru a valida decizii deja luate?

Un sistem educațional în derivă

Decizia de a reintroduce Geografia și Istoria României, alături de gramatică, este un pas în direcția corectă, dar nu rezolvă problemele de fond ale sistemului educațional. Lipsa de finanțare, politizarea excesivă și nepăsarea autorităților au transformat școala românească într-un câmp de luptă al intereselor personale. Cine va răspunde pentru această situație? Și mai ales, cine va avea curajul să schimbe cu adevărat lucrurile?

Sursa: www.realitatea.net/stiri/actual/noua-materie-care-va-fi-introdusa-in-programa-pentru-liceu-ministrul-educatiei-a-facut-anuntul_67b8dbab5a1448651166e0e2