Calendarul cu ultimii pasi de parcurs în etapa de înscriere la liceu.

Dezastrul Educațional: Evaluarea Națională și Repartizarea Liceală

Într-o perioadă în care ar trebui să vorbim despre progres și dezvoltare, Ministerul Educației ne servește un spectacol dezastruos. Între 11 și 22 iulie, părinții și profesorii diriginți sunt puși să jongleze cu fișe de înscriere și opțiuni într-un sistem care pare să fie mai confuz decât o ecuație cu mai multe necunoscute. Pe 24 iulie, repartizarea computerizată la liceu va decide soarta multor tineri, dar, să fim sinceri, este acesta un sistem de selecție eficient sau doar o loterie birocratică?

Când ne uităm la rezultatele de la Evaluarea Națională, cu cel mai mic număr de medii de 10 din istoria examenului și o rată de promovare de doar 74,5% după rezolvarea contestațiilor, nu putem decât să ne întrebăm: unde este excelența în acest sistem? Completarea opțiunilor pentru locurile speciale de romi și pentru cei cu cerințe educaționale speciale pe 15 și 16 iulie, urmată de repartizarea pe aceste locuri pe 18 iulie, pare mai mult un act de alinare decât o soluție reală la problemele structurale ale educației.

Ironia Ghidului Ministerului Educației

La începutul săptămânii, Ministerul Educației a publicat un ghid cu informații „utile” despre repartizarea computerizată în cadrul admiterii în învățământul liceal 2024 – 2025. Ghidul, în loc să fie un far călăuzitor, pare mai degrabă o broșură turistică care îți descrie un loc pe care nu ai să-l vizitezi niciodată. Media de admitere, calculată ca medie aritmetică fără rotunjire, este prezentată ca o formulă magică de acces la educație de calitate. Dar ce facem cu cei care au luat note sub 5? Ministerul sugerează subtil că aceștia ar trebui să-și găsească altă cale, poate pe un drum mai puțin academic.

Într-o lume ideală, fiecare elev ar avea acces la educație de calitate și ar fi evaluat echitabil. Însă, în realitatea noastră, sistemul pare să fie mai preocupat de completarea formularelor și de respectarea unor termene decât de destinul educațional al tinerilor. Este acesta sistemul pe care ni-l dorim pentru viitorul nostru? Un sistem în care loteria locurilor la liceu și evaluările naționale sub-standard decid viitorul tinerilor noștri?

Este timpul să ne întrebăm serios dacă aceste metode de evaluare și repartizare sunt doar un fumigen pentru a ascunde incapacitatea sistemului de a se reforma și de a oferi o educație de calitate tuturor copiilor, indiferent de background-ul lor social sau nevoile speciale. Poate că ar trebui să ne concentrăm mai mult pe crearea unui sistem educațional care să nu se bazeze pe frica de eșec și pe competiție, ci pe încurajarea fiecărui elev de a-și atinge potențialul maxim.

Sursa: Realitatea.net