Taxa auto 2025: Ce mașini vizate și când se aplică?

Taxa auto 2025: o nouă povară pentru șoferii români?

Guvernul României pregătește o nouă taxă auto, menită să descurajeze utilizarea vehiculelor vechi și poluante. Această măsură, aparent inspirată de directivele europene, vine într-un moment în care parcul auto din România este unul dintre cele mai învechite din Europa. Cu o vârstă medie de 14,9 ani, România se află pe locul patru în clasamentul european al mașinilor vechi, depășită doar de Grecia, Estonia și Cehia.

Un sistem de taxare, dar fără detalii clare

Deși se vorbește despre necesitatea introducerii acestei taxe, detaliile rămân învăluite în ceață. Nu se știe exact ce vehicule vor fi vizate, cum vor fi taxate sau care va fi cuantumul acestei taxe. Singura certitudine este că decizia politică întârzie, iar șoferii români rămân în așteptarea unor clarificări care par să nu mai vină.

Programul Rabla: o soluție pe jumătate eficientă

Mihai Bordeanu, directorul Dacia în România, a criticat programul Rabla, afirmând că acesta nu a reușit să elimine din circulație mașinile foarte vechi. Potrivit acestuia, problema este similară cu încercarea de a șterge apa dintr-o casă inundată fără a repara țeava spartă. Deși Rabla este un stimulent util, nu atacă rădăcina problemei – importul masiv de vehicule vechi și poluante.

Politicienii și deciziile amânate

În timp ce alte țări europene implementează politici clare pentru reducerea poluării, în România, deciziile politice sunt tergiversate. Șeful Dacia a subliniat că, deși există discuții cu Ministerul Mediului, lipsa unei decizii politice ferme împiedică progresul. În mod ironic, politicienii par mai preocupați de imaginea lor decât de sănătatea publică sau de respectarea angajamentelor europene.

România, un cimitir al mașinilor vechi

Statisticile sunt alarmante: 75% din vehiculele înmatriculate în România au o vechime de peste 11 ani, iar aproape 2 milioane de mașini au peste 20 de ani de la fabricație. În timp ce media europeană a vechimii parcului auto este de 12,3 ani, România continuă să fie un refugiu pentru mașinile uzate și poluante din alte țări.

Un viitor incert pentru șoferi

Deși taxa auto 2025 este prezentată ca o necesitate pentru reducerea poluării și modernizarea parcului auto, lipsa de transparență și detalii concrete ridică semne de întrebare. Șoferii români, deja împovărați de costurile ridicate ale întreținerii vehiculelor, se confruntă cu perspectiva unei noi taxe care ar putea să le afecteze semnificativ bugetele.

Concluzia amară

În timp ce guvernanții amână deciziile și se ascund în spatele unor promisiuni vagi, șoferii români rămân captivi într-un sistem care pare să favorizeze haosul și lipsa de responsabilitate. Taxa auto 2025 ar putea fi doar o altă povară adăugată pe umerii cetățenilor, fără a oferi soluții reale pentru problemele de mediu și infrastructură.

Sursa: www.realitatea.net/stiri/actual/taxa-auto-2025-ce-masini-sunt-vizate-si-de-cand-se-aplica_67a9de1a10c4a755d377ae92