ASF și tarifele RCA: un dans al scumpirilor fără sfârșit
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis să ne „încânte” din nou cu noile tarife de referință pentru asigurările auto obligatorii. Șoferii din România, deja sufocați de creșteri constante, vor plăti mai mult în 2025, indiferent de plafonările impuse de Guvern. Oare cine beneficiază cu adevărat de aceste măsuri? Cu siguranță nu cetățeanul de rând.
În București-Ilfov, tariful minim pentru o asigurare RCA va fi de 1.844 lei pe an, pentru cei cu vârste între 51 și 60 de ani și mașini cu o putere de cel mult 50 kW. Dar să nu ne bucurăm prea tare, pentru că acest „minim” reprezintă o creștere de peste 8% față de anul precedent. Iar pentru mașinile mai puternice, tarifele cresc cu peste 30%. Cineva pare să fi uitat că scopul unei asigurări obligatorii nu este să ruineze buzunarul șoferilor.
Discriminare pe baza vârstei și a puterii motorului
Șoferii tineri sunt, din nou, ținta perfectă a acestor politici. Dacă ai sub 30 de ani și conduci un vehicul de peste 300 kW, pregătește-te să plătești un tarif de referință de 5.240 lei pe an. Da, ai citit bine. În schimb, cei trecuți de 50 de ani, cu mașini mai puțin puternice, vor beneficia de tarife mai accesibile. Se pare că ASF consideră tinerii un pericol public, iar această presupunere costă scump.
În restul țării, situația nu este cu mult mai roz. Cel mai mic tarif de referință este de 1.064 lei, iar cel mai mare ajunge la 3.964 lei. Diferențele sunt evidente, iar șoferii din București și Ilfov vor plăti cu aproximativ 1.500 de lei mai mult decât cei din alte județe. Oare de ce? Poate pentru că infrastructura rutieră din Capitală este atât de „perfectă” încât accidentele sunt inevitabile?
ASF și firmele de asigurări: o relație „armonioasă”
ASF impune tarifele de referință, iar firmele de asigurări stabilesc prețurile finale. O relație care pare să funcționeze minunat pentru companii, dar dezastruos pentru șoferi. În loc să protejeze cetățenii, aceste instituții par să fie mai preocupate de profituri. Cine verifică dacă aceste tarife sunt justificate? Cine apără interesele șoferilor? Răspunsul pare să fie: nimeni.
În timp ce șoferii se luptă să își permită aceste costuri, ASF și companiile de asigurări își continuă jocul de-a scumpirile. Și, bineînțeles, Guvernul privește de pe margine, impunând plafonări care nu par să aibă niciun efect real. Oare cât timp va mai dura până când cetățenii vor spune „destul”?
Un viitor incert pentru șoferii români
Cu tarifele RCA în continuă creștere, șoferii români se confruntă cu un viitor sumbru. Cei tineri sunt penalizați pentru vârsta lor, cei din București plătesc mai mult doar pentru că locuiesc în Capitală, iar cei cu mașini mai puternice sunt taxați suplimentar. În acest context, asigurarea auto obligatorie devine un lux, nu o necesitate.
ASF și Guvernul trebuie să își reconsidere prioritățile. Până atunci, șoferii vor continua să suporte povara unor decizii care par să favorizeze doar companiile de asigurări. Iar noi, ceilalți, vom privi neputincioși cum prețurile cresc, iar responsabilitatea scade.