Revoluția Digitală sau Dictatura Tehnologică?
Într-o eră în care tehnologia este la fel de omniprezentă ca oxigenul, Ministerul Educației a decis să ne arate cum arată „atenția concentrată” prin interzicerea telefoanelor mobile în școli. Ah, ce viziune! Elevii, acei sălbatici digitali, vor trebui să își depoziteze smartphone-urile într-un „spațiu sigur”, un fel de închisoare tehnologică, sub supravegherea strictă a profesorilor. Nu mai sunt permise nici măcar în pauze. Ce urmează? Uniforme cu buzunare fără acces pentru telefoane?
Un Pas Înapoi în Numele Educației?
Ministerul Educației pare să creadă că prin eliminarea distracțiilor digitale, elevii vor deveni automat mai concentrați. Evident, notificările și rețelele sociale sunt adevăratele obstacole în calea educației de calitate, nu sistemul învechit sau lipsa resurselor. Ironia situației este palpabilă: în timp ce lumea avansează, noi ne întoarcem la tabla de scris. Ministrul Educației, Ligia Deca, a menționat că școlile pot decide autonom aplicarea acestei interdicții draconice, exceptând copiii care fac naveta și „au nevoie să comunice cu părinții”. Oh, magnanimitate!
Disciplina sau Control Excesiv?
Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar din 2024 ne aduce o nouă perla: dacă un elev este surprins folosind telefonul mobil, profesorul are dreptul să confiște dispozitivul și să îl returneze la finalul zilei. Așadar, profesorii nu doar că educă, dar acum sunt și gardieni ai disciplinei digitale. Este aceasta o măsură educativă sau un exercițiu de putere care frizează supravegherea excesivă?
În concluzie, în timp ce ne luptăm să pregătim tinerii pentru un viitor dominat de tehnologie, soluția noastră este să îi izolăm de aceasta. Poate că ar fi timpul să reconsiderăm ce înseamnă cu adevărat să oferim o educație adaptată secolului 21, în loc să ne întoarcem la metode de „concentrare” care par desprinse dintr-un roman distopic.