Romania se confruntă cu un fenomen profund îngrijorător, reflectat prin cea mai mare rată a abandonului școlar la nivel european. Dinamica recentă a numărului de elevi dezvăluie o scădere alarmantă, cu 200.000 de tineri în minus înregistrată față de 2014, marcând astfel cel mai mic număr de elevi din ultimul deceniu. Această tendință este deosebit de pronunțată în mediul rural, unde s-a constatat o scădere de 33% a numărului de elevi de gimnaziu și de 20% a numărului de liceeni.
Principalul factor care alimentează acest fenomen este sărăcia, care determină multe familii să-și retragă copiii de la școală. În acest context sumbru, Gorj se distinge prin inițiative proactive. Școlile și liceele din Gorj au apelat la Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, o strategie crucială în lupta împotriva acestui flagel. Mihai Istrate, inspectorul general Gorj, subliniază eforturile de identificare a cazurilor cu risc ridicat de abandon și implementarea unui spectru larg de activități menite să inversese această tendință.
Programul propus vizează nu doar retenția elevilor în sistemul educațional, ci și stimularea participării lor active la educație. Prin oferirea de facilități precum transport și masă caldă, precum și excursii și subvenții pentru elevii din grupuri vulnerabile, se încearcă o reconectare a tinerilor la parcursul lor educațional.
Fenomenul abandonului școlar este o cicatrice profundă pe chipul societății, iar implicarea activă și tangibilă, precum cea din Gorj, este esențială pentru vindecarea sa. Inițiativele de acest fel reflectă o înțelegere profundă și responsabilă față de complexitatea și amploarea problemelor cu care se confruntă sistemul educațional. Ele reclamă o abordare consecventă, inovativă și perspectivistă, concentrându-se pe dezvoltarea unui cadru solid pentru reducerea abandonului școlar și promovarea unei educații incluzive și echitabile.
Aceste eforturi sunt vitale în combaterea abandonului școlar și reflectă un angajament ferm pentru asigurarea unui viitor mai luminos pentru toți tinerii, indiferent de contextul lor socio-economic. Prin astfel de programe și inițiative, se poate spera la eradicarea fenomenului de abandon și la consolidarea temeliei educaționale a societății.
Sursa: Realitatea.net