Școlile dintr-o localitate din Gorj lăsate în paragină.

O analiză juridică și etică a situației descrise revelează consecințele grave ale neglijării educației în zonele rurale. Faptul că școlile din localitățile menționate au fost abandonate sau reorientate către alte activități, precum locuri de desfășurare a petrecerilor, subminează dreptul fundamental la educație. Implementarea unei legislații care impune statului obligația de a asigura accesul la educație de calitate pentru toți cetățenii săi, indiferent de locul de reședință, este crucială.

Prima problemă este închiderea școlilor din cauza lipsei de elevi, o reflectare a dinamicii populației în aceste zone. Chiar și în aceste circumstanțe, autoritățile locale și centrale au responsabilitatea de a oferi soluții viabile, cum ar fi transportul subvenționat pentru elevi, pentru a permite accesul la educație în cele mai apropiate instituții. Totodată, reconceperea și renovarea acestor școli ar putea stimula reîntoarcerea familiilor sau a atrae noi rezidenți în comunitățile respective.

În al doilea rând, utilizarea clădirilor școlare pentru activități neadecvate, cum ar fi depozitarea uneltelor agricole sau desfășurarea petrecerilor, ridică întrebări serioase cu privire la gestionarea proprietăților publice. Acest lucru nu doar că degradează infrastructura, ci și subminează respectul față de educație în comunitate. Activitățile menționate nu ar trebui să interfereze cu o renovare adecvată și redeschiderea acestor instituții pentru scopul lor fundamental: educația.

În final, promisiunile candidaților despre renovarea și redeschiderea școlilor reflectă recunoașterea nevoii acute de intervenție în acest sector. Totuși, aceste promisiuni ar trebui evaluate nu doar în contextul viabilității lor concrete, ci și al planurilor de acțiune detaliate pentru implementarea lor, încurajând implicarea comunității și a părților interesate în procesul decizional.

Juridic și etic, este imperios necesar ca statul să întreprindă acțiuni concrete pentru a reabilita aceste instituții de învățământ. Aceasta include alocarea de fonduri suficiente, revitalizarea infrastructurii educaționale și conceperea unor strategii pentru a face educația accesibilă și atractivă pentru toți copiii din aceste zone rurale. A se neglija aceste responsabilități constituie nu doar o încălcare a drepturilor omului, ci și o lipsă gravă de etică și responsabilitate socială.

Sursa: