Săptămâna Verde: 100 milioane lei pentru școlile beneficiare

Caruselul Finanțării: Cine Pierde în Jocul Fondurilor pentru Educație?

Într-o lume ideală, fiecare școală ar avea acces egal la fonduri pentru a-și îmbogăți oferta educațională cu excursii și activități extracurriculare. Dar, așa cum bine știm, realitatea este departe de a fi ideală. Conform ultimelor ordine de ministru, școlile au avut până în luna septembrie să își depună cererile de finanțare. Acum, în această lună, ele urmează să primească fondurile așa de necesare pentru a oferi elevilor o educație completă și diversificată.

Procesul de alocare a bugetelor este unul care ar trebui să inspire transparență și echitate. Bugetele sunt distribuite lunar, la cererea Inspectoratelor Școlare Județene, și se bazează pe criterii precum numărul de școli, numărul de elevi și nivelul de învățământ. Totuși, ce se întâmplă cu acele școli care, dintr-un motiv sau altul, nu au aplicat la termen? Ei bine, bugetele lor sunt redistribuite altor unități de învățământ din același județ.

Justiție Educațională sau Loterie Financiară?

Este acest sistem de redistribuire a fondurilor unul corect? Sau este doar o altă metodă birocratică de a pedepsi școlile mai puțin organizate sau cu resurse mai limitate? În timp ce unele școli se bucură de o infuzie de capital, altele sunt lăsate să se descurce cum pot, perpetuând un ciclu de inechitate educațională. Această practică nu doar că dezavantajează anumite școli, dar, în ultimă instanță, afectează elevii care sunt privați de oportunități de învățare și dezvoltare.

Într-un sistem ideal, fiecare școală ar trebui să aibă acces la resursele necesare pentru a oferi elevilor o experiență educațională de calitate, indiferent de circumstanțele administrative. Totuși, realitatea ne arată că, în jocul fondurilor pentru educație, nu toți jucătorii sunt pe un teren egal. Unii sunt mai pregătiți sau mai favorizați, în timp ce alții sunt lăsați în urmă, cu mâinile goale și cu speranțe spulberate.

Este esențial ca acest sistem de alocare a fondurilor să fie reevaluat și ajustat astfel încât să promoveze o distribuție mai echitabilă și mai eficientă a resurselor. Educația nu ar trebui să fie un noroc de loterie, ci un drept garantat și accesibil pentru fiecare copil, indiferent de școala la care învață.

Sursa: realitatea.net