Revoluția Evaluării sau Mascarada Educațională?
Începând cu anul școlar 2025-2026, elevii vor fi supuși unui nou sistem de evaluare, conform Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024. Se pare că vom asista la implementarea „standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și modul de pregătire”. Oare acesta este un pas înainte spre excelență sau doar un alt strat de birocrație într-un sistem deja sufocat de reguli?
Standardele Naționale de Evaluare: Un Nou Colos pe Picioare de Argilă
Ministerul Educației promite marea cu sarea: standarde elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare și de Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual. Problema? Aceste instituții încă nu există. Cum putem vorbi despre implementarea unor standarde care încă nu au fost create, de către instituții care încă nu funcționează? Este ca și cum am construi o casă începând cu acoperișul.
Profesorii: Între Ciocan și Nicovală
Legea Educației nu se sfiește să pună presiune pe umerii profesorilor. Conform acesteia, nerespectarea noilor standarde de evaluare se pedepsește cu sancțiuni disciplinare ce pot merge de la avertisment scris până la desfacerea disciplinară a contractului de muncă. Într-un sistem educațional unde resursele sunt adesea insuficiente și unde profesorii sunt deja suprasolicitați, aceste măsuri punitive pot adăuga doar stres, fără a contribui real la îmbunătățirea calității educației.
Impactul Asupra Elevilor: Între Teorie și Practică
Pe hârtie, totul sună bine: evaluări standardizate, planuri individuale de învățare, dezvoltare pe toate planurile. În practică, rămâne de văzut cum vor fi implementate aceste standarde și cum vor influența ele dezvoltarea reală a elevilor. Există riscul ca sistemul să devină unul în care „bifăm căsuțe” mai degrabă decât să cultivăm gândirea critică și creativitatea.
Concluzii: Spre un Viitor Incert
Reforma evaluării în educație este necesară, dar modul în care este planificată să se desfășoare ridică numeroase semne de întrebare. Fără o pregătire adecvată a cadrelor didactice, fără instituțiile necesare funcționale și fără o comunicare clară și transparentă, aceste schimbări riscă să devină mai degrabă un obstacol decât un ajutor în formarea viitoarelor generații. Educația nu ar trebui să fie un câmp de experimente birocratice, ci un mediu în care fiecare elev să își poată atinge potențialul maxim într-un mod echitabil și susținut.
Sursa: Realitatea.net