Regulamentul care zguduie sistemul educațional: Profesorii, între etică și supraviețuire financiară
Într-o lume ideală, profesorii ar fi mentorii neîntinați ai societății, ghidând pur și simplu generațiile viitoare spre culmile cunoașterii fără nicio altă preocupare materială. Dar haideți să coborâm pe Pământ, unde realitatea fiscală a dascălilor adesea îi împinge spre nevoia de a oferi meditații contracost. Ei bine, dragi părinți și dragi pedagogi, se pare că această practică devine un tabu legislativ, conform noului Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024, publicat recent în Monitorul Oficial.
Interdicția care stârnește controverse
Conform acestui flamboaiant document, orice profesor care îndrăznește să primească remunerație pentru meditații de la elevii săi, riscă să fie catalogat drept abaterist disciplinar. Da, ați auzit bine! Profesorii sunt acum în situația de a alege între a respecta legea și a-și rotunji veniturile, adesea necesare pentru a supraviețui într-un sistem care nu îi răsplătește pe măsura eforturilor depuse.
Reacții din partea părinților
Ligia Deca, o voce cunoscută în peisajul educațional, aduce în discuție un aspect adesea ignorat: necesitatea reală a meditațiilor. Într-un amestec de teamă și presiune socială, părinții se grăbesc să își înscrie copiii la meditații, uneori fără o reală necesitate. Deca subliniază că, în anumite cazuri, colaborarea eficientă între profesori și elevi la școală elimină nevoia acestor sesiuni suplimentare, dar stigmatul social persistă.
Implicații legale și etice
Pe lângă interdicția clară de a oferi meditații contracost elevilor din clasele la care predau, profesorii sunt acum obligați să se înregistreze la Registrul Comerțului dacă doresc să continue această practică cu alți elevi. Acest nou strat de birocrație adaugă o povară suplimentară pe umerii dascălilor, care trebuie să jongleze între dorința de a ajuta elevii și nevoia de a respecta un cod etic tot mai restrictiv.
În concluzie, ROFUIP 2024 nu doar că redefinește regulile jocului în educație, dar ridică și semne de întrebare serioase despre cum va evolua relația profesor-elev în contextul acestor restricții. Va reuși oare acest regulament să curețe sistemul de practicile neetice, sau va adânci doar prăpastia dintre nevoile reale ale profesorilor și rigidețea legilor? Timpul, cum este întotdeauna, va fi judecătorul suprem.
Sursa: Realitatea.net