Paradoxul Educațional: Note de Trecere și Viitor Incert
Într-un spectacol grotesc de indiferență față de viitorul tinerilor, Ministerul Educației a dezvăluit că un număr alarmant de elevi au primit nota 1 la Evaluarea Națională 2024. Aceasta, evident, nu este decât punctul din oficiu, un fel de „mulțumesc pentru participare”, într-un sistem care pare să își bată joc de noțiunea de meritocrație.
Și totuși, într-o ironie amară, acești elevi, cu foi de examen mai goale decât promisiunile politice, se pot înscrie la liceu. Nu la liceele de top, desigur, ci la acele instituții unde așteptările și speranțele se diluează în mediocritate. Este acesta standardul pe care ni-l dorim pentru educația tinerilor noștri?
Opțiuni Limitate: Învățământul Vocational ca Consolare
Pentru cei care nu au avut curajul sau resursele să se prezinte la Evaluarea Națională, viitorul sună și mai sumbru. Ei sunt îndrumați spre învățământul de filieră vocațională, o consolare palidă într-un sistem care pare să îi segregheze pe cei care nu se încadrează în tiparele convenționale ale succesului academic.
Ligia Deca, într-o conferință de presă, a subliniat că accesul la educație este garantat până la clasa a XII-a, indiferent de rezultatele la Evaluarea Națională. Dar ce fel de educație? Una care perpetuează ciclul vicios al nepotismului și al standardelor duble, unde unii sunt mai egali decât alții?
Calculul Mediei: O Ecuație pentru Viitor
Calculul mediei de admitere la liceu este o aritmetică rece care nu ține cont de aspirațiile sau realitățile socio-economice ale elevilor. Pentru liceele vocaționale, se adaugă și probe de aptitudini, o barieră în plus pentru cei care poate nu au avut acces la pregătirea adecvată.
Și cum stăm cu profilurile speciale, cum ar fi cele artistice, sportive, teologice sau militare? Se calculează medii diferite, într-un joc de numere care decide destine. Dar ce se întâmplă cu acei elevi care nu excellează nici academic, nici în aptitudini specifice? Sunt condamnați la o viață de muncă necalificată, într-o societate care îi va uita?
Concluzii amare într-un sistem defect
Este clar că sistemul nostru educațional este într-o criză profundă, o criză de valori, de viziune și de umanitate. Elevii sunt reduși la cifre într-un tabel, iar educația a devenit o cursă de obstacole birocratice, în loc să fie un pod spre viitor.
În acest teatru al absurdului educațional, trebuie să ne întrebăm: pentru cine educăm? Pentru statistici și rapoarte anuale sau pentru dezvoltarea unor indivizi cu gândire critică, capabili să contribuie la societate? Este timpul pentru o schimbare radicală, pentru o revoluție în educație care să pună elevul și nevoile lui reale în centrul procesului de învățare.
Sursa: realitatea.net