Maratonul Birocratic al Evaluării Naționale 2024
Într-o lume ideală, educația ar trebui să fie despre învățare și dezvoltare personală. Dar, așa cum stau lucrurile, Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a pare mai degrabă un test de supraviețuire în jungla regulilor excesive și a presiunilor nejustificate. Peste 160.400 de tineri sunt împinși în arenă, cu pixuri cu cerneală albastră ca singure arme permise.
Reguli, Reguli și Mai Multe Reguli
Accesul în sălile de examen este permis doar într-un interval de jumătate de oră, între 8:00 și 8:30, transformând ceea ce ar trebui să fie un proces educațional într-o cursă contra cronometru. Elevii trebuie să fie echipați cu un act de identitate valid și instrumente de scris specifice, altfel riscă să fie excluși din examen. Nu sunt permise manuale, dicționare, notițe, telefoane mobile sau orice alt ajutor extern. Chiar și ghiozdanele sunt interzise în sălile de examen, lăsându-i pe elevi să se descurce singuri în fața unui sistem care pare să pună mai mult accent pe reguli decât pe educație.
Supraveghere ca în Filmele cu Spioni
Probele sunt monitorizate audio-video, adăugând un strat suplimentar de stres pentru elevi. Este oare necesară o asemenea supraveghere intensă, sau este doar o metodă de a-i face pe elevi să se simtă ca subiecte într-un experiment de laborator? Primele rezultate sunt afișate rapid, pe 3 iulie, dar bucuria sau dezamăgirea pot fi de scurtă durată, deoarece contestațiile pot modifica notele inițiale.
Un Sistem de Educație sau un Labirint Birocratic?
Ministerul Educației „încearcă” să modernizeze platforma de corectare, dar, în realitate, schimbările sunt minore și adesea cosmetice. Comunicarea rezultatelor se face prin coduri anonime, ceea ce poate adăuga un nivel suplimentar de confuzie și impersonalitate procesului. În plus, linia TELVERDE pusă la dispoziție pentru sesizarea disfuncționalităților pare mai mult un pansament pe o rană care necesită intervenții chirurgicale majore.
Concluzie
Evaluarea Națională ar trebui să fie un prilej de mândrie și de celebrare a cunoștințelor acumulate, nu un maraton de obstacole birocratice și reguli restrictive. Este timpul ca sistemul de educație să reevalueze prioritățile și să pună nevoile elevilor înaintea dorinței de control și supraveghere excesivă.