Generația Pierdută: Epidemia Digitală a Tinerilor Europeni
Într-o lume unde dependența de ecran nu mai este doar un scenariu distopic, ci o realitate alarmantă, cifrele recente ale Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) arată o creștere îngrijorătoare a utilizării „problematică” a rețelelor sociale în rândul tinerilor europeni. Hans Kluge, directorul OMS pentru Europa, a tras un semnal de alarmă, subliniind necesitatea unor acțiuni imediate pentru a contracara efectele devastatoare ale acestei dependențe, care include simptome precum depresia, agresiunea, anxietatea și scăderea performanțelor școlare.
Statistici Tulburătoare: România în Topul Dependentei Digitale
Conform datelor colectate de la 280.000 de tineri cu vârstele de 11, 13 și 15 ani din 44 de țări, inclusiv Europa, Asia Centrală și Canada, procentul adolescenților care prezintă semne de utilizare problematică a rețelelor sociale a crescut de la 7% la 11% în ultimii patru ani. În România, situația este și mai gravă, cu un procent alarmant de 28% dintre adolescenți afectați, în timp ce Olanda raportează cele mai scăzute rate, de doar 3%.
Dependența de Jocuri Online: O Altă Fațetă a Crizei
Pe lângă rețelele sociale, jocurile online reprezintă o altă sursă majoră de îngrijorare. OMS a observat că o treime dintre adolescenți joacă jocuri online zilnic, iar 22% dintre ei petrec cel puțin patru ore pe zi în această activitate. Din întreaga cohortă, 12% dintre adolescenți manifestă un comportament problematic legat de jocuri, cu o prevalență mai mare în rândul băieților (16%) comparativ cu fetele (7%).
Apelul OMS pentru O Navigare Sigură în Peisajul Digital
Natasha Azzopardi-Muscat, reprezentantă a OMS pentru Europa, a subliniat necesitatea de a proteja tinerii în peisajul digital, încurajându-i să facă alegeri informate și să maximizeze beneficiile rețelelor sociale, minimizând riscurile. Este esențial ca tinerii să „domine rețelele sociale și să nu lase rețelele sociale să îi domine”, a afirmat Azzopardi-Muscat. OMS recomandă autorităților naționale să îmbunătățească mediile digitale și măsurile educaționale pentru a asigura o navigare în siguranță pentru tineri.
Concluzie
În timp ce rețelele sociale și jocurile online pot oferi oportunități de conectare și dezvoltare, ele reprezintă și o amenințare serioasă la adresa sănătății mentale și sociale a tinerilor. Este imperativ ca societatea, împreună cu instituțiile guvernamentale, să acționeze decisiv pentru a preveni o generație pierdută în labirintul digital.
Sursa: Realitatea.net