Dezastrul Educațional: O Radiografie a Eșecului Sistemic
Într-o lume ideală, educația ar trebui să fie un far de lumină, ghidând tinerii spre un viitor strălucit. Dar, haideți să fim sinceri, realitatea este mai degrabă un coșmar Kafkaian, în care cifrele nu mint: rata de promovare la Evaluarea Națională a scăzut dramatic, ajungând la un penibil 74,4% înainte de contestații. Comparativ cu anii anteriori, unde măcar se atingea un modest 76,2% în 2023, suntem martorii unei scăderi alarmante. Și, ca să adăugăm insultă la rănire, un număr record de elevi, 25,6% pentru a fi exact, au obținut medii sub 5. Oh, bravo, sistemul nostru educațional! Aplauze!
Ministrul Educației și Dansul Mediilor Submediocre
Ministrul Educației, Ligia Deca, a avut tupeul să afirme că 77,6% dintre candidați au luat note peste 5 la Limba Română și 68,7% la Matematică. Felicitări! Ce realizare! Să ne bucurăm că mai mult de jumătate din elevi pot trece de un prag minim de competență. Dar ce ne facem cu restul? Acei copii care sunt lăsați în urmă de un sistem care pare mai preocupat de statistici decât de educația reală a tinerilor noștri.
Procesul de Admitere la Liceu: Un Labirint Birocratic
Și nu se oprește aici. Procesul de admitere la liceu este un alt exemplu de eficiență birocratică. Media de admitere, calculată fără rotunjire, pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională, este supusă unui sistem de departajare care pare mai complicat decât teorema lui Pitagora. Între 11 și 14 iunie, elevii sunt înscriși, apoi urmează probele scrise și, în final, marea afișare a rezultatelor, un moment de maximă tensiune pentru mii de familii.
Rezultatele: O Farsă Tragică
Pe 3 iulie, rezultatele sunt afișate, dar nu vă bucurați prea repede. Urmează contestațiile, soluționarea acestora și, în final, pe 9 iulie, rezultatele finale. Un ciclu aparent fără sfârșit de stres și anxietate pentru elevi și părinți deopotrivă. Și pentru ce? Pentru a descoperi că sistemul este configurat să producă mediocritate în masă?
Concluzia: Un Sistem în Derivă
Este clar că sistemul nostru educațional este în derivă. Cu fiecare an, suntem martorii unui regres care nu doar că subminează viitorul tinerilor noștri, dar ridică semne serioase de întrebare asupra competenței celor la putere. Este nevoie de o schimbare radicală, de o revoluție în educație care să pună pe primul plan nevoile și aspirațiile reale ale elevilor, nu doar cifrele pe o foaie de hârtie. Până atunci, rămânem cu un gust amar și cu întrebarea: când va fi, oare, educația o prioritate reală pentru cei care ne guvernează?