Fenomenul elevilor care se identifică drept animale este o realitate alarmantă în școlile din România. Profesorii și părinții sunt îngrijorați de impactul acestui comportament asupra dezvoltării emoționale și psihologice a copiilor. Este esențial ca aceste cazuri să fie gestionate cu grijă și atenție, pentru a preveni eventualele tulburări de personalitate și pentru a sprijini tinerii în căutarea identității lor.
În ultimii ani, în diverse colțuri ale lumii, tot mai mulți tineri s-au declarat confuzi în ceea ce privește identitatea personală și au adopt,at acest stil. Un caz notoriu a avut loc în 2022 în Australia, unde o elevă de clasa a șaptea de la o școală privată din Melbourne se identifica drept pisică. Profesorii acceptau comportamentul său felin, descriind-o ca fiind „extrem de inteligentă” și respectând decizia ei de a nu vorbi în timpul orelor, deoarece „pisicile nu fac asta”.
Acest comportament a început să apară și în România, unde copiii, inspirați de rețelele de socializare, se îmbracă și se comportă ca diverse animale. Unii refuză să mai comunice în mod obișnuit la ore, preferând să se exprime prin comportamente specifice animalelor pe care le imită. Un elev din București a confirmat acest fenomen: „Este o persoană care se identifică cu un animal… Sunt așa mai ciudați, se îmbracă, își pun urechi, de astea. Am auzit că urcă în patru labe scările”.
Impactul asupra mediului școlar este tot mai vizibil, mai ales în liceele de artă, unde exprimarea prin diverse forme este încurajată. Un alt elev a relatat despre comportamente similare în școala sa: „Este plin, mai ales la Arte. Eram frumos pe bancă, erau clasa a opta – a noua și începuseră să se alerge în patru labe, se tăvăleau pe iarbă, unul îi dresa… La vârsta asta nu prea ești decis și îți place să experimentezi tot felul”.
Psihologii avertizează că acest fenomen, lăsat nesupravegheat, poate conduce la tulburări grave de personalitate. Un psiholog explică: „Se poate întâmpla în cazul în care copilul chiar intră în personajul animalului și nu mai poate să iasă de acolo”. În 2023, psihologii din Marea Britanie au atras atenția că acești copii care se cred animale ar trebui priviți cu o atenție specială, deoarece în spatele acestor comportamente se pot ascunde traume dureroase.