Cod Rutier 2025: Contravenție sau infracțiune?
Într-o țară unde regulile sunt adesea tratate ca simple sugestii, Codul Rutier 2025 vine să ne reamintească diferența dintre contravenții și infracțiuni. Și, să fim sinceri, pentru unii șoferi, această diferență pare să fie un mister mai mare decât găsirea unei parcări în centrul orașului.
Contravenții: Abateri „minore” pentru șoferii grăbiți
Contravențiile sunt acele mici „scăpări” care, aparent, nu pun în pericol viața nimănui. De exemplu, depășirea vitezei legale sau ignorarea culorii roșii a semaforului. Desigur, pentru unii, aceste reguli sunt doar obstacole inutile în calea vitezei și a adrenalinei.
Dar să nu uităm: chiar și o parcare neregulamentară sau o îmbibație de alcool sub 0.80 g/l în sânge pot aduce amenzi usturătoare. Și, ca bonus, șoferii pot rămâne temporar fără permis. O mică pauză forțată de la condus, poate pentru a reflecta asupra priorităților în trafic.
Infracțiuni: Când lucrurile devin serioase
Pe de altă parte, infracțiunile rutiere sunt acele fapte care trec dincolo de „micile greșeli” și intră pe teritoriul pericolului grav. Conducerea fără permis, sub influența drogurilor sau cu o alcoolemie peste 0.80 g/l sunt doar câteva exemple. Și să nu uităm de refuzul prelevării de mostre biologice – o mișcare curajoasă, dar extrem de riscantă.
Mai mult, părăsirea locului accidentului sau modificarea urmelor acestuia sunt gesturi care nu doar că sfidează legea, dar și bunul simț. Și, pentru cei care cred că pot scăpa, permisul este reținut pe loc, iar cazul ajunge direct pe masa procurorilor.
Procurorii și instanțele: Cercul vicios al tergiversării
După constatarea unei infracțiuni, cazul este preluat de un procuror. Aici începe adevărata aventură. În funcție de „inspirația” autorităților, dosarul poate ajunge în instanță sau poate fi clasat. Între timp, șoferul rămâne fără permis, iar cercetările se pot întinde pe ani de zile. Justiția lentă? O tradiție națională.
Concluzie: Oglinda unei societăți în trafic
Codul Rutier 2025 nu este doar un set de reguli, ci o oglindă a comportamentului nostru pe drumuri. Fie că vorbim de contravenții sau infracțiuni, fiecare abatere reflectă o lipsă de respect față de ceilalți participanți la trafic. Și, în final, față de noi înșine.