REGULI NOI ÎN CAZUL ACCIDENTELOR DE AVIAȚIE CU AERONAVE DE STAT
Ministerul Apărării Naționale (MApN) a decis să ne încânte cu un set de instrucțiuni actualizate pentru gestionarea accidentelor de aviație în care sunt implicate aeronave de stat. O adevărată revoluție, nu-i așa? Aceste reglementări, semnate cu mândrie de ministrul Ionuț Moșteanu, abrogă normele vechi, care au fost lăsate să putrezească din 1984. Se pare că, în sfârșit, cineva a realizat că timpul nu stă în loc.
COORDONAREA MISIUNILOR DE CĂUTARE ȘI SALVARE
Conform noilor reglementări, MApN va coordona toate acțiunile de căutare și salvare în cazul unui accident aviatic. Comandantul acestor operațiuni va fi ofițerul cu cel mai înalt grad din structurile MApN. O alegere inspirată, având în vedere că, în astfel de situații, un lider cu experiență este esențial. Dar oare ce s-a întâmplat cu toate acele misiuni anterioare care au fost conduse de ofițeri mai puțin experimentați?
FAZELE DE URGENȚĂ ÎN GESTIONAREA ACCIDENTELOR
Documentul introduce trei faze de urgență: INCERFA, ALERFA și DETRESFA. Fiecare dintre acestea are criterii specifice de declanșare, dar să fim serioși, cine nu ar fi alarmat dacă nu primește mesaje de la o aeronavă timp de 30 de minute? Faza de INCERFA se activează în acest caz, dar oare nu ar trebui să ne îngrijoreze și mai mult faptul că o aeronavă nu comunică?
Faza de ALERFA se declanșează în urma unor încercări nereușite de a stabili contact cu aeronava. Aici, autoritățile competente trebuie să reacționeze rapid. Dar, din păcate, istoria ne arată că reacțiile rapide nu sunt punctul forte al instituțiilor noastre. Iar DETRESFA? Aceasta se activează când există dovezi clare că aeronava se află într-o situație de pericol iminent. Oare nu ar fi mai bine să acționăm înainte de a ajunge în această fază?
IMPLICAREA STRUCTURILOR MAPN
MApN va asigura funcționarea sistemului de coordonare a misiunilor de căutare și salvare, având responsabilitatea de a mobiliza forțele și mijloacele necesare. Aceste acțiuni sunt esențiale pentru a minimiza impactul accidentelor și pentru a salva vieți. Dar, să fim sinceri, cât de des vedem o mobilizare eficientă în fața unei crize?
Comandamentul Forțelor Întrunite va activa resursele disponibile, iar conducerea operațiunilor va fi asigurată de ofițerii cu experiență. Oare nu ar trebui să ne întrebăm de ce a fost nevoie de atâta vreme pentru a ajunge aici? De ce nu s-au implementat aceste măsuri mai devreme, având în vedere riscurile constante ale accidentelor de aviație?
CONCLUZIE
Actualizarea reglementărilor privind accidentele de aviație cu aeronave de stat reflectă, în mod ironic, angajamentul MApN de a îmbunătăți siguranța și eficiența operațiunilor de salvare. Aceste măsuri sunt esențiale pentru a răspunde provocărilor actuale, dar oare nu ar fi fost mai bine să acționeze înainte de a fi prea târziu? Într-o lume în care siguranța cetățenilor ar trebui să fie prioritară, întrebările rămân, iar răspunsurile sunt adesea evazive.
Sursa: accentulzilei.ro/politica/mapn-a-stabilit-reguli-pentru-accidente-aviatice-de-stat/