Revolta Notelor: O Luptă pentru Dreptate în Educație
Într-o lume ideală, educația ar trebui să fie un câmp de luptă echitabil, unde fiecare elev primește exact ceea ce merită. Dar, oh, ce naivi am fi să credem că acesta este cazul în sistemul nostru de învățământ! Sidonia, o elevă din Prahova, ne-a demonstrat recent că realitatea este departe de a fi roz, după ce a fost nevoită să conteste nota inițială la matematică. Ce surpriză, nota ei a fost corectată la 10, propulsând-o direct în rândul elitelor academice cu media generală perfectă la Evaluarea Națională.
„Nu pot să cred, este ireal, mi se pare că visez. Am riscat fiindcă puteam fi depunctată, însă nu a fost așa. Am primit și la matematică nota perfectă. Nu am trăit vreodată o mai mare bucurie”, a declarat Sidonia, cu un amestec de uimire și relief. Dar stai puțin, nu ar trebui să fie normal să obții ceea ce meriți fără să fie nevoie de contestații și stres suplimentar? Evident, în sistemul nostru, dreptatea este o loterie, iar Sidonia a câștigat de această dată.
Un Sistem de Evaluare Sub Semnul Întrebării
Rezultatele finale ale Evaluării Naționale au fost publicate cu mare pompă, notele fiind afișate anonim, prin coduri individuale, pentru a proteja, chipurile, intimitatea elevilor. Dar ce folos de intimitate când integritatea evaluării este în joc? În 2024, nu mai puțin de 27.640 de contestații au fost depuse, un număr ce ridică serioase semne de întrebare asupra acurateței inițiale a corectării lucrărilor.
La matematică, aproape toate lucrările reevaluate au avut diferențe sub 0,5 puncte. La limba română, procentul scade alarmant la 77,4%. Acest lucru nu doar că demonstrează o subiectivitate frustrantă în evaluare, dar arată și o lipsă de consistență care ar trebui să ne îngrijoreze pe toți. Când literatura „poate lăsa loc de interpretări”, cum a menționat Sidonia, se pare că și corectarea examenelor naționale poate lăsa loc de erori majore.
Concluzii Amare într-un Sistem Defect
În timp ce unii elevi, ca Sidonia, reușesc să își revendice dreptul la o notă corectă, mulți alții rămân în umbra unui sistem care pare să fie mai interesat de păstrarea unui status quo decât de asigurarea unei evaluări echitabile. Este oare drept ca viitorul unui elev să depindă de norocul de a avea lucrarea corectată corect inițial, sau de curajul de a contesta o posibilă eroare?
Este timpul să ne întrebăm serios dacă acest sistem de evaluare servește cu adevărat nevoile elevilor sau doar perpetuează o iluzie de meritocrație, în timp ce talentul și munca grea sunt adesea trecute cu vederea sau, și mai rău, nedreptățite. Sidonia a avut norocul să i se corecteze eroarea, dar câți alții nu au avut aceeași șansă?
Sursa: realitatea.net